wtorek, 20 grudnia 2011

Prezenty w sianie


Dzisiejsza tradycja szukania prezentów jest pod choinką a jeszcze 100 lat temu w Polsce prezenty można było znaleźć tylko pod nielicznymi choinkami. Wcześniejszym zwyczajem było chowanie drobnych podarunków dla dzieci w sianie leżącym na wigilijnym stole. Słoma i siano było elementami przez wieki towarzyszącymi polskim wigiliom. Pamiątkom po tych czasach jest dzisiejsza odrobina sianka pod obrusem. Kiedyś w kątach wiejskich izb, szlacheckich saloników, a nawet magnackich salonach stawiano w Wigilię całe snopy zbóż. Na stole rozkładano grubą warstwę siana, przykrywano ją obrusem, a ten posypywano ziarnem. Na wschodzie i południu Polski słomą pokrywano całą podłogę!

1 komentarz:

  1. cześć :)

    masz naprawdę świetny blog! ;>
    bardzo mi się tu podoba.

    jeśli interesują Cię 'perypetie' młodego chłopaka - zapraszam do mnie :)
    jeżeli ci się spodoba - zapraszam do obserwowania.
    zwykle chłopaki nie blogują, jednak ja podjąłem się tego zadania.
    prawdę mówiąc nie jest mi łatwo blogować.
    jednak liczę, że mnie wesprzesz ;)
    z góry bardzo dziękuję ;*

    Pozdrawiam, Unbroken ^^

    OdpowiedzUsuń